Elita discreta pro România


ELITA DISCRETA PRO ROMANIA

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Principele Charles, Ambassador of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland to Romania, Catherine Durandin , Dennis Deletant , Tom Gallagher, Dr. Peter Gross , Jean Lauxerois , Katherine Verdery,, Steven van Groningen, Leslie Hawke

luni, 15 iulie 2013

Mass-media romaneasca intre principiul picaturii chinezesti si suprastimularea senzoriala


" Daca avem un sac legat plin cu soareci si lasam sacul jos, soarecii se prind de sac, il rod si ies. Dar daca luam sacul si il scuturam, atunci ei nu se mai pot prinde  de sac , nu il mai pot roade si nu mai pot iesi, deci nu mai este nevoie sa fie urmariti tot timpul, batuti , sau ucisi. " *)
Ion Nanuţ
Secretar cu propaganda pe judetul Tulcea, 1981



Preambul 

Cu ceva timp in urma am avut ocazia in Bucuresti sa urmaresc la televizor un film bun impreuna cu cativa apropiati si un tanar muzician din USA ,  instrumentist intr-o orchestra simfonica , venit temporar in Romania . Totul a decurs firesc pana in momentul cand a urmat o pauza publicitara. Dupa numai dupa cateva secunde , spre uimirea noastra  tanarul s-a incruntat si s-a ridicat brusc in picioare , contrariat, chiar nervos. L-am intrebat mirati ce s-a intamplat,  iar raspunsul sau ne-a descumpanit si in acelasi timp ne-a lasat pe ganduri pentru ca a pus degetul pe rana si ne-a aratat ce observa cei care vin aici,  dar noi nu mai vedem demult pentru ca suntem anesteziati si ni se pare firesc   :

- Chiar nu ati observat ce s-a intamplat si cat de tare este sonorul ?! Urmaream impreuna cu voi un film interesant si cu volumul sonorului dat la o intensitate normala , agreabila . La pauza publicitara, fara ca cineva dintre noi cei de aici sa umble la volumul sonorului de la TV, cineva din studio a marit  brusc volumul sonorului la o intensitate dubla fata de precedenta. Asa ceva nu este permis !!

Dupa un scurt moment de deconcertare si liniste ( la noi era permis, bineinteles ! ) , a urmat imediat o discutie despre faptul ca toate posturile TV comerciale de la noi  fac exact acelasi lucru si de ani de zile cu auzul si nervii tuturor telespectatorilor lor care in aproape jumatate din timpul alocat unui film vad de fapt clip-uri publicitare  , ca institutiile abilitate  si platite din greu din banii contribuabililor ( CNA , Protectia Consumatorului ,etc.) , au alte prioritati respectiv si nu se sesizeza la cerere sau din oficiu pentru " deranjarea linistii publice ", etc.,etc.  Dar aceasta problema nu epuizeaza nici pe departe subiectul,  pentru ca acesta este numai unul dintre multe alte tabu-uri din societatea romaneasca asupra carora si institutiile abilitate , si specialistii abilitati , si liderii de opinie, pastreaza prin consens tacit o tacere semnificativa .

Mai clar,  pe langa poluarea sonora de rigoare , romanii au fost supusi si unei agresiuni vizuale , senzoriale si informationale  fara precedent in istoria noastra .
Am ales la intamplare numai doua secvente publice din istoria grafica a unui cotidian celebru ( Evenimentul Zilei ) care a avut si articole foarte bune,  dar a platit si pretul tabloidizarii ( ca cele mai multe ziare de altfel, pentru ca celebra "gaina care a nascut pui vii " intr-un ziar,  a tot nascut de atunci si altii morti , dar prin alte ziare...). In final am postat pentru comparatie si un cu totul alt stil de a face presa ( The Boston Globe  ) , respectiv de a informa cititorii ,  si nu de a deforma perceptiile si reactiile acestora.
Pentru inceput , sa parcurgem  vizual si intuitiv aceste doua secvente  ( 1998 , 2012 ) din evolutia acestui cotidian reprezentativ pentru evolutia presei romanesti care marcheaza drumul parcurs practic de toate ziarele noastre pe o spirala ascendenta  a suprasolicitarii senzoriale , emotionale si mentale a telespectatorului roman, spirala care initial a pornit de la setea de informare a romanilor dar a trecut imediat la senzational, visceral , tabloidizare si supraincarcare vizuala si mentala :



Presa de tip S ( suprasolicitare senzoriala  


1998

 http://www.evz.ro/typo3temp/pics/14victima_da52590053.jpg





2012

http://www.evz.ro/typo3temp/pics/d0c921474b258d7282e5dae3d95ccc82_3ad1c6c7b6.jpg



Pentru 2013 am ales drept termen de comparatie un ziar occidental care are drept scop informarea cetatenilor si nu suprastimularea lor :




Presa de tip I ( informare


2013 


http://www.boston.com/globe/acrobat/today.pdf


O simpla comparatie vizuala si intuitiva intre stilul de presa S ( suprasolicitare senzoriala ) si stilul de presa I ( informare ) este edificatoare pentru starea de nesiguranta individuala si sociala, iritare, nervozitate, neliniste , tensiune , anxietate si anormalitate sociala  indusa de presa de tip S , si starea de liniste, siguranta ,calm , confort si normalitate sociala  indusa de presa de tip 
In update-ul sau in postarea care va urma , vom vedea mai exact si de ce se intampla acest lucru. 


*) Este vorba de o parabola care circula in acei ani printre membrii C.C. al P.C.R. 

Niciun comentariu: