Elita discreta pro România


ELITA DISCRETA PRO ROMANIA

Este elita formata din acele personalitati de exceptie si independente fata de sistemul de aici , dar care cunosc si inteleg Romania si problemele ei , sau chiar cunosc limba romana , inteleg spiritualitatea romaneasca si in mod dezinteresat , onest si responsabil fac pentru Romania poate mai mult decat reprezentatii ei formali si elitele ei oficiale :

Principele Charles, Ambassador of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland to Romania, Catherine Durandin , Dennis Deletant , Tom Gallagher, Dr. Peter Gross , Jean Lauxerois , Katherine Verdery,, Steven van Groningen, Leslie Hawke

marți, 16 iulie 2013

„ Laus stultitie ” sau „ Elogiul fraudei ”

Comentariul de mai jos a fost postat la un articol aparut pe "Contributors.ro" :


Vlad Tarko - Despre bacalaureat si fraudarea sa



Sergiu Simion spune:
Laus stultitie ” sau „ Elogiul fraudei ”
Ne confruntam in acest context cu un articol uluitor in care autorul, fara nici un scrupul si fara nici o inhibitie culturala , intelectuala, sociala sau morala , transforma negrul in alb si albul in negru prin paralogisme absolut sfidatoare .
Sa incepem cu concluzia-sentinta care insulta orice om normal si educat pe care il transforma ad-hoc in prost daca are o reactie “moralista” (s.n.) fata de coruptie si frauda (sic ! ) :

„Daca vreti o morala mai generala a acestei povesti, ea e urmatoarea: De fiecare data cand o persoana are o reactie moralista legata de coruptie, fabrici de diplome si fraudarea examenelor, reactia cea mai potrivita este sa o suspectati ca nu intelege cauza problemei.”
Logica inversa aplicata de autor conduce la o rationamente bizare care dinamiteaza principiile onestitatii si moralitatii sociale specifice statului de drept si unei societati democratice si deschise . Mai exact pedagogia sociala propusa de autor este o combinatie sui-generis intre filozofemele tip George Becali („ parintilor le pasa de copiii lor, iar, daca profesorii sunt independenti, ei vor fi constransi de parinti mult mai tare decat sunt constransi acum de birocratia ministerului educatiei” ) si pragmatismul (anti)social tip Vanghelie :

„ Fraudarea bacalaureatului este raul cel mai mic. Bacalaureatul creeaza deci o problema similara cu faptul ca multe reglementari ale economiei sunt proaste si deci evitarea lor de catre firme si persoane private este benefica social si economic, cu toata ca, strict vorbind, ce fac ei este ilegal. Nu tot ce e ilegal e rau, si nu tot ce e mandatat prin lege e bun!”
Rezultatul final este un cinism social infiorator :

„ Daca fraudarea devine ceva normal, acest lucru are un efect negativ la nivelul mentalitatii – de la bun inceput oamenii sunt invatati ca succesul in viata depinde de evadarea legii, conceptul de stat de drept le va parea greu de inteles, iar relatiile de incredere intre straini vor fi mai greu de realizat pentru ca ele se bazeaza pe capacitatea oamenilor de a respecta constrangeri formale (precum contractele) ”
La urma urmei , prin anii `50 se putea face liceul dupa facultatea muncitoreasca Jdanov de exemplu , si nimeni nu a murit din cauza asta. La limita , repetarea intr-o forma sau alta a acestei situatii in prezent ( daca relatarile din presa au fost corecte , am avut deja un ministru care nu depasise nivelul liceului sau chiar al scolii profesionale) sau faptul ca unii parlamentari si-au dat bacalaureatul dupa investirea in aceasta functie , poate fi considerat in acest context un semn de progres si flexibilitate sociala, nu ?!
Pentru cititori voi scrie mai jos , pentru ca ei merita intr-adevar atentie . Pentru autor nu, din doua motive . In primul rand tot acest inteligent si alambicat esafodaj este de fapt menit menit sa justifice o intreaga industrie la nivel national care de fapt nu are nici o legatura cu independenta profesorilor si calitatea educatiei , ci cu interesele pecuniare si de putere ale unor grupuri de interese.
In al doilea rand , cea mai adecvata replica la aceasta viziune a „ educatiei prin fraudare” vine chiar de pe meleagurile unde domnia-sa si-a dobandit competentele si cunostintele pe care le utilizeaza aici dar intr-un mod atat de diferit de sensul lor initial. Mai exact, profesorul Andrew Galloway din USA vorbeste despre coruptie in general si despre coruptia de sistem de la noi in mod special (http://integru.org/opinions/the-culture-of-plagiarized-dissertations-in-romania-a-call-for-inquiry-in-the-humanities-and-beyond ) .
Concluzia profesorului amintit apartine prin definitie unei alte grile morale , nu are nici o tangenta cu paralogismele domnului Vlad Tarko, si este sintetizata in acest scurt comentariu :

„ Ieri pe integru.org a scris un articol excelent Profesorul Andrew Galloway, seful departamentului de engleza de la Cornell University, USA … iata articolul: http://integru.org/opinions/the-culture-of-plagiarized-dissertations-in-romania-a-call-for-inquiry-in-the-humanities-and-beyond Observati va rog titlul: “The Culture of Plagiarized Dissertations in Romania: A Call for Inquiry in the Humanities—and Beyond?”Sau in Romana: “Cultura dizertatiilor plagiate din Romania: Indemn la ancheta in stiintele socio-umane—si altele?” Va invit sa-l cititi. Profesorul Galloway nu doar ca face evident faptul ca il intereseaza subiectul, si ca a oferit o recenzie la cazul unei teze de doctorat din Romania copiata in intregime cu o nesimtire crunta, recenzie oferita tot pe Integru.org, ba chiar, in mod foarte direct, invita la o discutie publica pe toti cititorii in special Romani despre plagiatele din Romania, sistemul ce permite asa ceva, cauzele nasterii acestor non-valori, si solutii posibile." 
http://www.contributors.ro/reactie-rapida/plagiatul-mioritic-si-jocul-piramidal-2/#comment-135589
Acum sa demontam pentru cititori cateva din „mechanismele” ( ca sa preluam un anglicism din articol ) sofisticate prin care autorul isi construieste pledoaria pentru un sistem de valori inversat si o pentru lume si o societate complet intoarse pe dos. Principiul de baza folosit este 50/50, respectiv unul clasic in dezinformare si in ghicitul la tiganci , ceea ce inseamna ca se amesteca in doze homeopatice tezele adevarate cu tezele false si in acest fel oricand poate fi demonstrata o teza contrara afirmatiei initiale , rezultatul fiind reprezentat de concluzii care de multe ori nu mai au nici o legatura logica si/sau cauzala cu premisele initiale.
Exemplu de premise adevarate :

(1) Pentru a putea ajunge sa faca lucruri productive,  
(2) elevii invata o serie intreaga de lucruri inutile si neinteresante pentru a obtine niste diplome mandate prin lege  
(3) O solutie care nu adreseaza cauza, ci doar simptomele, e naiva si contraproductiva.
Si un exemplu de construire de catre autor a unui paralogism pornind chiar de la aceste premise adevarate :


„ Pentru a putea ajunge sa faca lucruri productive, elevii SUNT OBLIGATI SA PRETINDA ( am subliniat cu litere mari sintagma autorului care denatureaza logica textului normal initial – s.n. ) ca invata o serie intreaga de lucruri inutile si neinteresante pentru a obtine niste diplome mandate prin lege. O solutie care nu adreseaza cauza, ci doar simptomele, e naiva si contraproductiva.”
Chiar daca am accepta ca elevii sunt OBLIGATI sa invete , nu rezulta cine sau ce ii va obliga sa PRETINDA ca invata ( cu exceptia autorului articolului, bineinteles ) .
Un alt exemplu de premise adevarate si independente :

(1) „piata muncii este supra-reglementata in Romania, diplomele de facultate fiind mandatate prin lege in mod inutil si absurd pentru o serie intreaga de activitati (inclusiv activitati economice pur private)”  
(2) „bacalaureatul este cerinta pentru intrarea la facultate”
Si de construire a unui paralogism superb , dar care nu are nici o legatura logica cu premisele anterioare :


3) „Fraudarea bacalaureatului are deci in mare mare masura acelasi rol economic precum fabricile de diplome: reprezinta o reducere prin mecanisme informale a costurilor de tranzactie create artificial de stat pe piata muncii.”
Dupa acest foarte interesant autor , cele 30.000 de diplome false aruncate pe piata muncii despre care a scris presa acum cativa ani, diplomele, doctoratele si titlurile universitare obtinute la foc automat obtinute de catre cei care „meritau pentru ca au avut nevoie” sau chiar liceul facut dupa facultate de catre agramati ajunsi in functii publice ( personal am cunoscut o secretara dintr-o primarie care a fost sunata de seful ei , primarul, ca sa o intrebe pe ea ce facultate a facut el ! ) sunt numai „o reducere prin mecanisme informale a costurilor de tranzactie create artificial” pentru care nu sunt vinovati nici cei care au vandut diplomele, doctoratele, titlurile , nici cei care le-au cumparat , plagiat , sau falsificat , ci …statul. Adica nimeni , cu alte cuvinte un fel de „pupat Piata Endependentii” si „trai neneaca pe banii babacului” !
La nivel general , exista o premisa adevarata care de multa vreme este un adevar tautologic, dar in economia libera :

( 1) „birocratii creeaza reglementari; pietele evadeaza reglementarile. Reglementarile sunt statice, pietele sunt dinamice. Daca evadarea reglementarilor nu apare imediat, va aparea mai tarziu” („legile reglementarii” , Allan Meltzer)
Concluzia falsa care aparent ar „decurge” de aici, in realitate este divergenta cu premisa initiala :

( 2) Trebuie inteles ca ceea ce se intampla in educatie e o simpla expresie a „legilor reglementarii” ale lui Allan Meltzer
Motivul este natura specifica si in acelasi timp speciala a domeniului educatiei ( domeniu vital in orice tara civilizata exact cum ne-a spus un olandez la Revolutie si pe ecranul TVRL “cea mai buna investitie a unei tari este investitia in copii ! ” ), care este complet distinct in raport cu economia sau industria de exemplu, cu atat mai mult cu cat fiecare lucru are specificitatea lui si „trebuie cantarit in raport cu materia data” cum spunea inca Aristotel. Cu alte cuvinte , propozitia „nevoile culturale sunt mai presus de nevoile biologice” de exemplu , nu poate fi judecata in aceeasi termeni in care masori lungimile cu metrul sau compari agricultura cu industria ca ramuri ale economiei.
Din acest punct de vedere , relativismul moral al autorului este unul de tip extrem , un fel de „scopul scuza mijloacele” , mai exact o pledoarie pentru un sistem de valori negative , deoarece face intentionat (? ) o confuzie grava intre consecintele sociale reale ale supra-reglementarii si birocratiei de tip centralizat , si justificarea sociala si morala a fraudei si/sau evaziunii fiscale :

„ trebuie inteles ca aceasta frauda nu e neaparat rea, ea fiind pur si simplu un mechanism informal de a depasi supra-reglementarea educatiei, analog pietei negre si a multor alte mechanisme din economia informala.”
Problema este ca paralogismele anterioare menite sa „ justifice” o problema de sistem , sunt desfiintate in mod categoric chiar prin aplicarea lor la scara sociala :

România este ţara cu cele mai multe doctorate la fiecare milion de români: 251. Polonia are 87 de titluri de doctor. Polonia are 3 universităţi în top 500, România nici una. 14,5% din populaţia României are studii superioare.”http://www.revista22.ro/bacalaureat-ntre-testarea-cunostintelor-si-coruptia-generalizata-28576.html 
Ţării, cât mai multe diplome! Şi ce facem cu ele?http://adevarul.ro/educatie/universitar/Tarii-catmai-multe-diplome-Si-facem–1_51e129e9c7b855ff5634ca20/index.html  
Victor Ponta şi-a făcut un calcul electoral greşit: 92% din români nu agreează spaga pentru BAChttp://www.evz.ro/detalii/stiri/victor-ponta-si-a-facut-un-calcul-electoral-gresit-92-din-romani-nu-agreeaza-spaga-la-ba-1047387.html 
Goana după profit a universităţilor particulare şi incompetenţa celor care au condus Ministerul Educaţiei în ultimii ani au dat naştere unei situaţii scandaloase, din care câţiva băieti deştepţi s-au îmbogăţit, iar zeci de mii de cetăţeni au rămas cu ochii în soare. http://adevarul.ro/educatie/universitar/ministerul-educatiei-1_51e13058c7b855ff5634e296/index.html 
Sa prezentam acum degradarea silogismelor si aparitia paralogismelor in 5 trepte si intr-un singur paragraf:

„ Realitatea este ca socialismul a alocat la fel de prost capitalul uman precum si capitalul fizic; asa cum a creat orase miniere absurde si uzina Tractorul ( 1) , tot la fel a creat si gramezi inutile de ingineri (2) si mase de oameni pseudo-educati (3) ; la fel cum oamenii isi imagineaza ca industria comunista a fost ceva cu care sa ne mandrim (4) , tot la fel se iluzioneaza si in legatura cu calitatea educatiei pe care ar fi primit-o (5) ”.

In acest caz avem un adevar indubitabil :

( 1 ) Adevarat ( problema de sistem ! ),secondat de afirmatii nedemonstrate, dar postulate ca avand un caracter de generalitate : 
( 2 ) Fals ( ce inseamna „ inutil ” in acest context daca ne gandim ca locurile de la facultati erau stabilite in mod centralizat si repartitia absolventilor pe posturi la fel ?!)
( 3) Fals ( gramada „inutila” de ingineri este in totala contradictie cu „mase de oameni pseudo-educati” – sintagma reala , dar care se refera la cu totul alt plan ; este vorba de realitati complet diferite dupa cum vom specifica mai jos )
( 4) Fals , respectiv irelevant in context deoarece este vorba de planuri complet diferite ( intre calitatea industriei si calitatea educatiei nu exista in mod obligatoriu o relatie directa , puteau foarte bine exista ingineri buni , dar condusi de „manageri politici” incompetenti ( inca o regula de sistem !) , “masele de oameni pseudo-educati” sunt in alta zona a societatii,etc.,etc.

Ca sa nu existe nici un dubiu pentru cei care nu cunosc aceste lucruri , “masele de oameni pseudo-educati”
( in realitate indivizi care nu erau buni nici de carte, nici de munca si nici pentru viata sociala civilizata ) sunt absolut reale pentru ca au fost urmarea unei politici de sistem care dorea sa creeze “omul nou”( adica “multilateral dezvoltat” la fel ca si socialismul… )  sau “poporul unic muncitor”  respectiv o masa de manevra perfecta care gandea si vota numai la ordin si in turma. Primul pas in acest sens a fost scaderea dramatica a standardelor de instruire si educationale in jurul anilor `80 cand toti adolescentii puteau intra la un “liciu”( industrial,etc.) inclusiv cu medii de 1,50-2,50-, etc., pentru ca facultatile nu erau de fapt pentru toata lumea .
Sa trecem acum la o etapa calitativ superioara a mechanismelor de construire a paralogismelor respectiv aceea in care autorul jongleaza foarte abil prin confuzia creata intre :

a) calitatea managementului educational, 
b) scopul si obiectivele educatiei , si 
c) semnificatia cunostintelor asimilate :
Acest lucru este realizat printr-o metoda “inductiva” cum ar fi zis un pedagog din trecutul nostru cultural :


„ De pilda, daca cerintele la matematica la bacalaureat sunt prea avansate (1), profesorii de liceu vor fi nevoiti sa acopere toate aceste cerinte, si sa acorde relativ mai putina atentie si mai putin timp de predare problemelor elementare (2) . Consecinta e ca elevii stiu temporar cum sa se descurce cu problemele avansate ( 3) , cat sa treaca bacalaureatul, dar nu raman cu mai nimic pe termen lung (4) . De fiecare data cand o persoana mai in varsta imi spune despre cat de buna era scoala in trecut le cer sa-si reaminteasca lucruri elementare invatate in liceu, de pilda sa defineasca derivata, sa-mi spuna ce face ADN-ul in celula, ce este curentul electric, sau sa-mi explice de unde stim ca apa e H2O. Esueaza intoteauna. Majoritatea habar n-are nici macar de unde stim ca Pamantul se invarte in jurul Soarelui si nu invers. (5) ”.
O simpla analiza ne conduce la urmatoarele concluzii :


(1) Fals. Ce inseamna „prea avansate” in acest context ? Daca acestea sunt doar pentru nivelul elevilor care au obtinut premii la olimpiadele internationale ( absurd ) , sau doar pentru nivelul elevilor agramati ajunsi degeaba la liceu ( absurd ) , atunci nu mai putem vorbi de fapt despre bacalaureat in adevaratul sens al cuvantului. 
(2) Fals. E vorba de planuri diferite – nu poti acoperi cerinte avansate decat daca acorzi atentie si problemelor elementare , dar asta nu impiedica totusi practica omiterii tacite a unor capitole intregi din materie cu atat mai mult cu cat materia sufoca atat elevii cat si profesorul ! 
(3) Adevarat. Supraincarcarea scolarilor, elevilor de liceu si a studentilor romani este o cruda realitate . In acelasi timp, este un dat inexplicabil din punct de vedere educational ( probabil ca explicatiile sunt in cu totul alt plan ) si ramas nerezolvat pana in prezent de nici o instanta abilitata pentru ca la nivel de sistem nu a existat niciodata acest interes. 
(4) Adevarat. Inca o problema de sistem. Acesta obliga la asimilarea fortata ( memorie mecanica ) a multor cunostinte inutile care nu pot fi tinute minte toata viata , in loc sa dezvolte gandirea independenta si sa ofere alte abilitati. 
(5) Adevarat. Daca dupa liceu un absolvent a ajuns profesor de limbi straine, istorie,etc. sa zicem , este absolut normal ca dupa 20-30 de ani de cariera umanista sa nu mai poata defini derivata pentru ca scopul invatarii ei a fost dezvoltarea capacitatilor cognitive ale elevului de atunci ( care , eventual, ar fi folosit-o intr-o cariera tehnica ulteriora ) si nu de a fi activa toata viata in mintea unui adult care lucreaza intr-un alt domeniu care ii cere alte abilitati.
O solutie mult mai simpla pentru aceasta problema ar putea fi aceea de a adapta cerintele bacalaureatului nostru la competente de baza ( WG B) si competentele cheie (DeSeCo) care pot fi regasite in profilul unui cetatean european mediu ,  respectiv o fiinta autonoma care are drepturi si isi poate planifica singura viata deoarece dispune de noi competente (pachete de cunostinte ,aptitudini si atitudini transferabile , multifunctionale ) care permit implinirea si dezvoltarea personala , incluziunea sociala si angajarea (http://www.agero-stuttgart.de/REVISTA-AGERO/CULTURA/Integrarea%20Romaniei%20in%20UE%20de%20SS.htm ). Aceasta solutie ar permite absolventului de liceu de la noi , si potrivit egalitatii sanselor, sa devina nu numai un cetatean roman integrat social , ci si un potential cetatean european.
Dupa acest proces de decriptare a unui text foarte ingenios elaborat, ajungem in sfarsit la intrebarile esentiale care tin de natura si scopul unui asemenea material care disloca sistemul clasic de valori al comunitatii intelectuale traditionale , al societatii noastre ( asa demolata si prapadita cum este ea , pentru ca la nivel statistic romanii inca gandesc normal dovada faptul ca nu agreeaza ideea spagii pentru bacalaureat ! ) dar , dupa cum a aratat profesorul Galloway , si al societatii occidentale.

Mai mult decat atat, conform prezentarii de pe Contributors.ro, domnul Vlad Tarko se ocupa de “sistemele economice comparate, public choice si analiza institutionala” , este cercetator asociat al “Centrului de Analiza si Dezvoltare Institutionala (CADI)” unde are proiectul freedom-talk.com , si colaborator in proiectul “Normev: Modelari evolutioniste ale emergentei normelor sociale” al Centrului de Cercetare in Etica Aplicata de la Facultatea de Filosofie din Bucuresti. In acest context, cum se impaca atunci studiul intelectual al libertatii , munca in ” Centrului de Cercetare in Etica Aplicata ” de la Facultatea de Filosofie cu pledoaria deschisa pentru incalcarea reglementarilor legale in vigoare si “frauda aplicata” in societatea romaneasca , probabil ca numai domnul Tarko stie cu adevarat , dar in aceasta problema de “public choice” , fiecare cititor are dreptul suveran nu numai sa puna intrebari , ci si sa caute raspunsuri .
In final, imi permit sa semnalez o coincidenta ( intamplatoare desigur ) dar foarte interesanta. Daca domnul Tarko ca tanar cercetator in etica aplicata sustine incalcarea legii si frauda la scena deschisa , un alt tanar cercetator in etica aplicata si scolit tot in Occident merge chiar mai departe . Domnul Alexandru Cabuz, implicat în procesul de reformă a sistemului de cercetare-dezvoltare şi inovare din România, fost consilier al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică între 2010 şi 2012 , a contribuit ” la elaborarea şi implementarea reformei eticii în cercetare, a sistemului de evaluare şi finanţare instituţională a cercetării, precum şi a sistemului de granturi competitive pentru cercetare” (http://www.contributors.ro/author/alexandru-cabuz/?bio ) . In aceasta calitate si cu acest background impresionant , cercetatorul responsabil de implementarea  eticii in cercetare ne invata fara ezitari si fara menajamente ca “elita” care ne-a condus inainte si dupa 1990 atat de bine catre dezastrul social total , ne va conduce si in viitor , probabil tot in acelasi mod , dovada palpabila fiind faptul ca din ce in ce mai multi reprezentanti ai ei ne trimit bezele si acum , dar de dupa gratii.
Pe de alta parte, in spiritul onestitatii si eticii cercetarii stiintifice , trebuie sa recunoastem totusi ca tanarul nostru cercetator recomanda in mod elegant acestei “elite” , dar exact ca in termenii sedintelor de partid de altadata ( sic !), “mai multa seriozitate si responsabilitate” *) :


” Rămăşiţele elitei comuniste, din care Securitatea formează un segment important (deşi nu majoritar), sunt exact noua elită de care vorbesc, şi care a câştigat alegerile pe 9 decembrie. Aceasta este clasa conducătoare a României, şi acum, şi în viitor. Problema principală este lipsa sa de maturitate şi responsabilitate, care explică comportamentul uneori primitiv, sfidător şi imoral. Argumentul este că ea trebuie să înceapă să îşi asume rolul de clasă conducătoare cu mai multă seriozitate şi responsabilitate.”http://www.contributors.ro/editorial/despre-cultura-politica-a-romanilor-iii-regioligarhia/
Mare e gradina Domnului… Cum pot ajunge tineri cercetatori romani de top , instruiti in Occident si in mod independent , care ar trebui sa coordoneze in tara procesul de reforma a societatii pentru ca se ocupa exact de etica aplicata si de reforma eticii , sa sustina amandoi si acelasi timp valori atasate de fapt vechiului regim si contrare deontologiei profesionale , onestitatii sociale si democratiei europene , este o enigma si o tema de cercetare care depaseste cu mult cadrul comentariului de fata fiind o provocare pentru alt tip de cercetatori care se raporteaza la un alt sistem de valori profesionale si sociale decat cei mentionati anterior.
In nici un caz nu putem afirma in vreun fel ca cei doi au colaborat cumva chiar fara voia lor , dar in mod cert noi am aflat fara sa vrem ceea ce in mod normal nu ar fi trebuit sa fie atat de vizibil . Meritul revine acestei platforme care are calitatea rara de a pune fata in fata oamenii chiar cu ideile cu care le sustin , pentru ca acestea au o viata independenta fata de cei care cred ca le stapanesc Cum spunea odata un german idealist, ideea absoluta ( sau chiar ideile relative) lucreaza prin oameni chiar fara voia lor, nu invers. De aceea , si din fericire pentru democratie , ideile ( nu oamenii ) seamana cu particulele din fizica elementara. Lasa suficiente urme ca sa intelegem din ce fel de laboratoare provin.



Nota
*) Probabil ca domnul Cabuz stie mult mai multe decat a spus daca ne gandim ca un pas serios in aceasta directie a fost deja facut. In presa ultimelor zile putem citi ca serviciile secrete de acum ( si nu de altadata ) nu mai sunt de fapt atat de secrete , ele actioneaza chiar la lumina zilei ( avem democratie si stat de drept , nu ?!) si participa la negocieri pentru Rompetrol in numele statului de exemplu, desi nu pot explica nici de ce o fac si nici in virtutea caror competente, cand statul este in realitate pagubit chiar si atunci cand investitorii straini au fost… amenintati (?!):


“Fostul ministru PDL evită însă să justifice ce competenţe ale “oamenilor din Interne” justificau prezenţa lor la negocieri. “Mi-e greu să spun. Am argumentele, dar e greu. A fost o decizie a Guvernului de la acea vreme”
http://www.gandul.info/politica/afacerea-rompetrol-culisele-unor-negocieri-politice-in-care-doi-si-un-sfert-a-reprezentat-statul-ce-s-a-ales-dupa-10-ani-din-datoria-de-760-de-milioane-de-dolari-11121482?utm_source=Gandul&utm_medium=Click%2BCitesteSi+200&utm_campaign=CitesteSi%2Bgandul
http://www.gandul.info/politica/negociatorul-sef-al-stergerii-datoriei-rompetrol-in-vremea-lui-boc-negocierile-au-fost-purtate-direct-de-dgipi-kazahii-au-fost-amenintati-ca-o-sa-i-salte-procuratura-ca-vor-fi-arestati-11121753







Update
Gramatica Internetului sau obiectivitatea moderarii de pe forum-urile de la noi  


Comentariul anterior  evidentiat ulterior pe forum a fost postat  pe Contributors.ro astazi 16.07.2103  la ora  11.11 , si a aparut aproximativ dupa 2 ore. Inainte de aparitie , articolul la care a fost postat era pe locul 3 dupa numarul de aparitii in top-ul de mai jos. Dupa aparitie, articolul nu a mai fost in top desi acesta din urma este alcatuit dupa numarul de vizualizari si nu dupa data de aparitie. 



Top articole ( 16 iulie 2013

Despre bacalaureat si fraudarea sa - iulie 9, 2013 - 3371 Vizualizari  ( 58 comentarii )



E randul tau

„ Laus stultitie ” sau „ Elogiul fraudei ” Ne confruntam in acest context cu un articol ...
de: Sergiu Simion

Niciun comentariu: